Balatonboglári evangélikus templom

 


">

Az adatokat összegyűjtötte:

Az adatokat az adatbázisba felvitte:

Építészeti stílus:


A templom története:

 


">




  `

 

Művészettörténeti érdekességek:

 

Tervező: Nagy Tamás, Átadás éve: 1999 A létesítmény kecses íveivel magával ragad. A henger alakú templomtesthez egy másik, felfele szűkülő henger, a torony kapcsolódik. A főtestet két oldalról íves tömeg veszi körül: ez a sekrestyének és a közösségi termeknek ad helyet. A terméskő és fa alkalmazásával az épület egy jól eltalált harmóniát kap, miközben beilleszkedik a környék zöldje közé. A toronyból Kotsis Iván híres, harmincas évekbeli, kubusokból álló temploma látható, amely hasonló szemléletet sugall, mint ez: egyfajta erődítmény, egy bensőséges menedék a külvilág zivatarai között. A templomnak kettős üzenete van az építész szerint: „oltalom és nyitottság” (Ferencz-Nagy-Turányi: 104).

Az ellipszis formájú, világos belső egyszerre adja a felszabadultság és meghittség érzetét. Egyszerre testesíti meg a védelmet és a külvilág felé való nyitottságát. A faszerkezet igényes kialakítású. A finom vonalú, modern fapadok egyszerűséget sugallnak. Ez is volt az építész szándéka: ő egyfajta paraszti lócát akart megidézni, melyet régen egyszerű eszközökkel, házilag készítettek (Kovács: 15). Az egész belsőre a berendezések függőleges és vízszintes csíkozása jellemző, mely az egyhangúság kizárása mellett moderné is teszi azokat. A templomtér kiváló akusztikával bír, nem is használnak elektromos erősítést. Rendszeresen rendeznek itt zenei előadásokat, így a létesítmény egyben a környék kulturális központja is. A két oldalsó kiszolgáló helység – a sekrestye és a közösségi terem – felső betonozásánál meghagyták az építkezéskori fa zsaluzat nyomát, így az is valamennyire a fához hasonul. A szentély természetesen keleti tájolású, a hajnali órákban csodálatos a két ponton felfüggesztett finomvonalú deszkakereszt megvilágítása. Az ajtó kivágása is ehhez hasonló, ahol a kék üvegezés szintén egy hasonló keresztet formál. Az építész a kivitelezés finomsága érdekében elkísérte az asztalost a fűrésztelepre, hogy a lehető legodaillőbb gerendákból jöjjön létre ez a párbeszéd az ajtó és a feszület között (Kovács: 15). Hátul a karzaton az Apokalipszis utolsó könyve van faháncs-textilre festve. A szöveg homályosan van írva, hiszen azt nem lehet szó szerint értelmezni – ez egy finom kis oldalvágás a mostani szekták tevékenysége felé.

Az épület a 2002-es 8. nemzetközi építész kiállítás magyar pavilonjában képviselte hazánkat Ferenc István, Nagy Tamás és Turányi Gábor egyéb létesítményeivel közösen.















 

 

A templom saját weboldala